Tervetuloa Mökillä -kirjoituskilpailun palkintojen sekä kirjoituskilpailun teksteistä kootun antologian julkistamistilaisuuteen tiistaina 25.4. klo 13.00 Löylyssä, Hernesaarenranta 4 (Helsinki).

Talonpoikaiskulttuurisäätiön yhdessä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran, Maahenki-kustantamon, Maaseudun Sivistysliiton ja A-lehtien järjestämä kirjoituskilpailu oli käynnissä marraskuun alusta 2015 elokuun loppuun 2016. Valtakunnalliseen, kaikille avoimeen kirjoituskilpailuun tuli yli 900 tekstiä 876 kirjoittajalta.

Kilpailun aiheena oli suomalainen mökkeily ennen ja nyt. Kilpailuun lähetetyissä teksteissä suomalainen mökkielämä esittäytyy koko moniulotteisuudessaan. Mökki on suomalaisille rakas ja merkittävä paikka, johon liittyy monen ihmisen vahvimmat, kestävimmät, tärkeimmät, parhaat ja joskus myös kamalimmat muistot. Maamme puolella miljoonalla mökillä on jokaisella oma tarinansa, ja hyvin usein mökillä on keskeinen merkitys käyttäjiensä, yksilöiden, parien, perheiden tai sukujen tarinassa.

Kilpailun mökkitarinat sisältävät valtavan määrän arvokasta mökkeihin ja mökkeilyyn liittyvää kulttuurihistoriallista tietoa. Kuitenkin puhuttelevimmissa teksteissä, jotka päätyivät tähän kokoelmaan ja tuomariston palkitsemiksi, painottuvat mökin merkitykset ihmisten tarinoissa ja mökkielämään liittyvät vahvat tunnekokemukset, jotka voivat olla monenlaisia: lapsuudenmuistoja, rakkauksia, riitoja, kriisejä, selviämisiä, valaistumisia.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Talonpoikaiskulttuurisäätiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Haavisto, arkistotutkija Marja-Leena Jalava (SKS), kustantaja Liisa Heikkilä-Palo (Maahenki Oy), YTT Kati Pitkänen, kirjailija Roman Schatz ja päätoimittaja Mervi Turunen (Meidän Mökki).

Kilpailun pääpalkinto on 5000 € ja palkintojen yhteissumma 10500 €. Rahapalkintoja jaetaan kaikkiaan kuusi. Kilpailun palkitut julkaistaan 25.4. Talonpoikaiskulttuurisäätiön sivulla www.talonpoikaiskulttuurisaatio.fi

Kilpailun teksteistä kootun Mökillä-antologian (toim. Lauri Oino) julkaisee Maahenki-kustantamo. 320-sivuiseen antologiaan on koottu 32 tekstiä kilpailun parhaimmistosta. Julkistamistilaisuudessa kirjan toimittaja Lauri Oino esittelee teoksen ja näyttelijä Kaija Pakarinen lukee otteita palkituista teksteistä.

Lisätietoja: Asiamies Maija Mäki, maija.maki(at)tpks.fi tai 050 3797471.

Talonpoikaiskulttuurisäätiö | PL510 | 00101 Helsinki | Puhelin: 050 379 7471 | Sähköposti: maija.maki(at)tpks.fi | Kotisivut: Arttu Arojoki